On-line interjú Fábri Istvánnal

Egy hónappal hivatalba lépése után a Csömöri Hírek szerkesztősége Fábri István polgármestert kérdezte az új önkormányzat első havi munkájáról, eddigi tapasztalatairól. A kérdezés lehetőségét azonban a továbbiakban felkínáljuk a Tisztelt Olvasónak. Fábri István vállalta, hogy az e-mailben érkező kérdéseket nyilvánosan megválaszolja.

Kérdéseiket az info@csomorihirek.com e-mail címre várjuk és azokat a polgármester válaszaival együtt tesszük közzé.
 


- A választás után a lakosság nagy reményekkel és várakozással tekintett az újdonsült vezetés által ígért változások elé, ám egy hónappal a hivatalba lépés után nem, vagy alig tapasztalhatóak kézzelfogható eredmények. Miért?

– A kérdésben benne van a válasz: mert csak egy hónapja volt a választás. Ennyi idő az átadás-átvételre, a munka elindítására, a képviselő-testület megalakulására és a bizottságok létrehozására, és persze rengeteg szerződés, dokumentum áttekintésére volt elég. Az első hetekben, hónapokban kerül sor továbbá az összes intézmény, szervezet, cég, közművállalat stb. vezetőivel való találkozásra, egyeztetésekre, nem is beszélve a folyamatosan érkező lakossági megkeresésekről. Azt tapasztalom, hogy nagyon sok csömöri polgárban borzasztó sok sérelem gyűlt fel az elmúlt években, és ők most nagy reményekkel keresnek meg minket, hogy megoldjuk a problémáikat.

– Milyen az önkormányzat pénzügyi helyzete? A választás előtt sokat hivatkoztak a falu magas hitelállományára, most már nyilván látják, hogy mekkora éves törlesztésről van szó… Hogyan kívánják ezt kigazdálkodni?

– Hogy mekkora éves törlesztő részletről van szó, azt már tudtuk és mondtuk korábban is: az 1,2 milliárdos hitelt alapul véve évi 115-120 millió Ft-ról. Ehhez jön még annak a plusz 150 millió Ft-nak a törlesztése, amit a nagymértékű hiány fedezésére próbáltak felvenni a korábbi vezetők – azért csak próbáltak, mert a bank egyelőre nem utalta a pénzt. Ebben nyilván szerepet játszik az is, hogy időközben, szeptemberben a korábban nagyon jó adósnak számító önkormányzatunknak a pénzintézetek már nagyon rossz hitelminősítést adtak. A nem létező „pénzt” azonban előre elköltötték… Összességében azt kell, hogy mondjam: másfél évtizede nem volt ilyen rossz Csömör pénzügyi helyzete. Azon dolgozunk, hogy rövid időn belül egyenesbe kerüljünk. Ahogy ígértük: lényegesen takarékosabb és hatékonyabb gazdálkodást fogunk folytatni, növeljük a pályázati erőt, és ahol csak lehet, bevonjuk a magántőkét.

- A civileknek jelenleg nincs ellenzéke az önkormányzatban, így gyakorlatilag bármit megtehetnek kontroll nélkül. Hogyan tudják garantálni azt, hogy valóban a település, a lakosság érdekeit tartják majd szem előtt?

– A kérdés eleve félrevezető, mert pártszempontú megközelítést takar. A Csömöri Civil Egyesület helyi célú és alapítású szervezet, pártállástól függetlenül szabad csömöri polgárok szerveződése, akik csak a település érdekét nézik, nem pártérdekeknek kell megfelelniük. Éppen ezért nálunk nincs „pártfegyelem”, mindenki belátása és lelkiismerete szerint szavaz. Ráadásul éppen hogy most kezdtük el kialakítani azokat a fórumokat, amelyeken keresztül minél több polgárt fogunk bevonni a falu ügyeinek intézésbe. De meg lehet nézni az önkormányzati újság legújabb két számát is: azonnal megszüntettük a vezetők ajnározását szolgáló részeket, csak tárgyilagos írások jelennek meg az önkormányzatról. Pár napja mondtam fel éppen egy újságírónak, mert ahelyett, hogy színvonalasan próbálta volna tájékoztatni az olvasókat, kizárólag propagandisztikus írásokra volt képes – most éppen az új vezetést szolgálva. Tettem ezt akkor, amikor mások kétharmados többségükben elalélnak saját maguktól, és mindenre felhatalmazva érzik magukat… Melyik párt csinálná ezt meg ebben a helyzetben? A valódi civil szervezetek más gondolkodást képviselnek, ezt egy pártkatona képtelen lenne megérteni, akár az úgynevezett bal, akár az úgynevezett jobb oldalon tanyázik éppen.

És most következzenek az Önök kérdései.

Mit kívánnak tenni az M0-ás autóút zajának érdemi csökkentéséért? Az előző vezetés láthatóan próbálkozott, de érdemi javulás nem tapasztalható. Nem kényszeríthető ki a beruházótól az eredetileg a beruházás részét képező zajelnyelő aszfaltréteg felvitele?

Először is pontosítanám azt az állítást, hogy az előző vezetés láthatóan próbálkozott: az előző vezetés láthatóan nem próbálkozott. A kilencvenes években nyolc évig küzdöttem képviselőként M0-s ügyben, és nyugodtan kijelenthetem, hogy a testületi asztalnál mellettem ücsörgő képviselők döntő többségét és a polgármestert egy cseppet sem érdekelte a körgyűrű okozta várható zajterhelés. Nagyrészt ezért tartunk most itt. De nézzünk inkább előre! Amit reálisan tehetünk, hogy a civil szervezetek folyamatos követeléseinek eredményeként a NIF Zrt. által nyilvánosan vállalt beruházásokat kikényszerítjük: falmagasítás a Gárdonyi utcai résznél, a zaj jelentős részét okozó bevágások megszüntetése a felüljáróknál és forgalomlassítás. Az önkormányzat ezenkívül maga is dolgozni fog azon, hogy saját erőből és egyéb forrásokból erdősávokat telepítsen. A zajelnyelő aszfaltréteg felvitelére kis esélyt látok. Arról is hivatalos tájékoztatást kérünk, hogy vajon mennyivel csökkent a zajterhelés az M31-es átadásával, tényleg olyan jelentős-e a tehermentesítés, mint ahogy ígérte az építtető?

Mi azért szavaztunk a civilekre, mert a programjukban benne volt, hogy megoldják az éjszakai tömegközlekedést. Mikor fog járni valamilyen járat éjszaka Csömörre?

Nemsokára találkozunk a Wekendbus Zrt. képviselőivel, ahol a fedett buszmegállók kiépítése mellett többek között az éjszakai buszközlekedésről fogunk egyeztetni. Remélem, decemberben már konkrétabbat tudok mondani ez ügyben. Annyit ígérhetek, hogy rövid időn belül érdemi lépésekre fog sor kerülni.

Nem érez ellentmondást a nehéznek mondott gazdasági helyzet, valamint a jelentős mértékű képviselői tiszteletdíj emelés között? Ha ilyen nehéz a helyzet, akkor gyakorolhatnának egy kis önmérsékletet. Az előző testület 10%-al csökkentette tiszteletdíját a gazdasági válság kirobbanásának idején.

Mint ahogy előterjesztésemben is indokoltam: a testület létszámcsökkenése miatt most 8 embernek kell a korábbi 13 ember munkáját elvégeznie, ráadásul eleve alapvetően más minőségű képviselői tevékenységet várok el mindenkitől, mint az korábban jellemző volt. De még így is lényeges spórolást sikerül elérnünk, hiszen a korábbi 1,3 millió Ft helyett a jövőben 984 ezer Ft-ba kerül a testület havi működtetése. A legtöbbet kereső képviselők, a bizottsági elnökök kb. nettó 75 ezer forintot kapnak, mindenféle költségtérítés nélkül, jóllehet pl. nyilván sokat autóznak, telefonálnak a saját költségükre, hogy a feladatukat megfelelően el tudják végezni. Én inkább egy kicsit pironkodok amiatt, hogy ezért a felelősségteljes, rendkívül összetett munkáért – más településekhez hasonlóan – sajnos csak ennyit tudunk fizetni.

Nagyszerű dolog volt a Civil Egyesület részéről, hogy megvédték a Kálvária-erdőt a kivágástól. A Kálváriát azonban nem csak a tarra vágás pusztítja. Nagy felületeit hosszú évek óta illegális szemétlerakónak használják, legszebb részét, a vízmosást illegális és szeméttel teli BMX-gyakorlópályának építették ki, és terepmotorosok pusztítják az erdő talaját. Mit kíván tenni ez ellen az önkormányzat?

Köszönöm az Egyesület nevében is a dicséretet, de mi csak az egyik tiltakozók voltunk, több más csoport, lakossági kezdeményezés is segítette az akciót. A szemétlerakás az erdőkben, külterületeken sajnos valóban gond. A büntetés nem igazán hatékony megoldás, bár ha van rá mód, mert pl. beazonosítható a tettes, akkor alkalmazni fogjuk. Sokkal fontosabbnak tartom azonban azt, hogy egyrészt jobban megszervezzük az önkormányzati szemételtakarítási munkát, másrészt bevonjuk a csömöri polgárokat, lakóközösségeket, civil csoportokat, intézményeket a falu és környezete megtisztításába. Az elmúlt húsz évben én magam is többször részt vettem ilyen akcióban, és megtapasztalva azok hatékonyságát, biztos vagyok benne, hogy egy-két éven belül sikerül tiszta környezetet kialakítanunk Csömörön. A BMX-gyakorlópályában én nem látok nagy gondot, a terepmotorozást viszont megpróbáljuk visszaszorítani.

A Csömöri-patakot az előző önkormányzat a meder lebetonozásával tette halottá. Annyi előnye mégis volt ennek, hogy a meder oldalát szárazon rakott bányakő-falazással stabilizálták. Amióta azonban a meder kotrását géppel végzik, a kotrógépek szisztematikusan bontják a falat, széles sávban elmocsarasítva a patak Bolgárkert utáni kanyarulatát. Tervez-e változást az önkormányzat a patak kezelésében?

A Csömöri-patakot sok helyen, pl. a forrásánál vagy a szennyvíz-tisztító telep környékén is komoly veszély fenyegeti. A kérdésben említett problémára most nem tudok válaszolni, de ígérem, hogy rövid időn belül utánajárok. Az viszont biztos, hogy a környezetvédelem a korábbiakhoz képest sokkal fontosabb szerepet kap az önkormányzat munkájában, amire garancia, hogy a testületben abszolút többséget alkotó civil egyesületi képviselőket jelentős részben éppen a természeti környezetünk megóvásának szándéka inspirálta a helyi közéletben való részvételre. Ennek számos pozitív jelét fogja tapasztalni mindenki már tavasszal.

 

1. Szeretném megtudni, mi a véleménye Csömörön belül az Állattartási Rendelet betartatásáról? 
2. Lehetne-e ellenőrzést kezdeményezni az Önkormányzat részéről, azaz mikor ellenőriznének minden egyes háztartást, hogy kinek hány db és milyen körülmények között tartott állata van otthon? Tudomásom szerint évtizedek óta nem törődött ezzel senki, így van, aki engedély nélkül tart létszám feletti kutyákat, vagy akár 6-8 nagytestű állatot is trágyalében a belterületi lakóházak között a saját kertjében. Hiszen nem ellenőrzi senki, azt mondja, neki mindent lehet, úgysem szól az Önkormányzat. A körülötte lakók persze szenvedhetnek... 
3. Hogyan tudná kötelezni az Önkormányzat a lakókat arra, hogy a többi lakótársukat ne zavarják az állataikkal az éjjel-nappal állandóan ugató kutyák tulajdonosai? 
4. Nem értem, miért kell szívinfarktust kapnia a rátámadó kutyáktól az embernek, gyereknek, postásnak, vagy bárkinek, aki megközelít egy kerítésen levő kaput, hogy becsengessen? Tudná-e kötelezni az Önkormányzat a kutyatulajdonosokat, hogy ne tartsák félelemben embertársaikat kutyáikkal és az őrjöngő kutyák ne közelíthessék meg sem a kaput, sem a szomszédok kerítését? 
5. Tudná-e kötelezni a kutyatulajdonosokat - és ellenőrizné-e ennek a betartását - hogy úgy kerítsék el kutyáikat, hogy azok semmiképpen ne juthassanak ki felügyelet nélkül az utcára? 
6. Hogyan tudná az Önkormányzat a lehető legrövidebb időn belül megoldani az utcára kiengedett, vagy kiengedés nélkül szabadon bármikor kijáró, szájkosár és felügyelet nélkül kinnlevő kutyák összeszedését? 
7. Van-e Csömörön gyepmester aki ki is jön, ha hívják, és milyen mobilszámon érhető el, ha az ember ilyen kutyát lát az utcán és szeretné bejelenteni? 
8. Kinek lehet bejelenteni e-mail-ben, és mikor várható intézkedés, ha panasza van az embernek a fentiekkel kapcsolatos ügyekben?

A kérdések mind az állattartás helyi szabályozására, annak betartatására és az emberek állattartásai szokásaira vonatkoznak. Ezen belül is Önt úgy látom, elsősorban az ebtartatási problémák érdeklik – hiszen a helyi állattartási rendeletnek számos egyéb kérdése is van–, sőt, azon belül is különösen az embert „védő” intézkedések. Megjegyzem, hogy az új állatvédelmi törvény, amelynek figyelembevételével született meg nemrég a helyi önkormányzat állattartási rendelete, elsősorban az állatok védelmének erősítését szolgálja. Természetesen az Ön által feszegetett „másik” oldal, az emberek védelme is ugyanilyen fontos, hiszen mindannyiunknak vannak kellemetlen élményei, főleg kutyákkal kapcsolatban. Ezeknek a betartatása részben az önkormányzat feladata, de a körzeti gyepmesternek is vannak feladatai. A helyi hivatalnak, más településhez hasonlóan, korlátozottak a lehetőségei, az pedig biztos, hogy csak akkor léphet fel érdemben, ha hivatalos bejelentés, panasz érkezik hozzá. Biztos vagyok azonban, hogy nem ebben van a megoldás, hisz itt alapvető együttélési normák kialakításáról és betartásáról van szó. Az Ön által felvetett sok problémát, amik nagyrészt jogosak, valósak, Csömörön nekünk, itt élőknek kell megoldanunk! Éppen ezért példaértékű a Csömöri Állatvédő Civil Szervezet munkája, amely az utóbbi években nagyon sokat tett az állattartási körülmények javításáért. Nem véletlen, hogy egy ideje már az önkormányzat hivatalosan is támogatja ez irányú törekvéseiket. Ők azok, akik pl. a kóbor kutyák gazdájukhoz való visszajutását segítik, vagy állatmenhelyen történő elhelyezésüket oldják meg. Elérhetőségük: www.csomoriallatvedok.hucsomorikutyak@gmail.com. A Polgármesteri Hivatalban a következő telefonszámon lehet bejelentést tenni: 06-28-544-038

Kötelezővé tudná-e tenni az Önkormányzat, hogy mindenki kiírja a kapujára a nevét, és a pontos lakcímét, valamint a határban levő földek valamelyik meghatározott sarkába a föld pontos helyrajzi számát? Nagyon hiányzik az Önkormányzat weblapjáról egy helyi térkép, ahol beazonosíthatók lennének a külterületi és a belterületi ingatlanok is helyrajzi szám szerint. Lenne-e lehetőség erre?

Az első kérdésére a válaszom: nem tudja kötelezővé tenni az önkormányzat, hogy minden ingatlanra ki legyen írva a tulajdonos neve és pontos címe. De ha esetleg lenne ilyen lehetőség, akkor sem támogatnám, a sok egyéb mellett már csak közbiztonsági okokból sem. A második felvetésére azt tudom mondani, hogy dolgozunk azon, hogy rövid időn belül minél részletesebb térkép kerüljön fel a falu mind belterületi, mind külterületi részeiről az önkormányzati honlapra.

Kérdezném, hogy mi, a „mostohagyerekek”, azaz a külterület továbbra sem kap újságot? Közel 30 éve lakunk a Középhegyen és mikor elindult a csömöri újság (már nem tudom milyen címmel, bocs) havi rendszerességgel kihozták. Egy pár évig! Mióta nem kapunk lapot, az vált szokássá, hogy a választások előtt – ez évben is! – KETTŐ darabot is kaptunk, biztos ami biztos. Nos, ez itt a nagy kérdés: kapunk,vagy nem ?

Amikor elindult az újság – amit akkor is Csömöri Hírmondónak hívtak –, akkor valóban kivitték a külterületen lakóknak is. Ezt akkor felelős szerkesztőként én kértem. Most is ki kell vinni minden olyan csömöri háztartásba, ahol életvitelszerűen laknak, függetlenül attól, hogy valaki állandó lakos, illetve csömöri adófizető polgár vagy sem, sőt, sok üdülőhöz is eljut. Ezért készül több mint 3000 példányban. Annyit tudok ígérni, hogy azonnal utánanézek és intézkedni fogok. Kérek továbbá mindenkit, hogy ha nem kapja meg az aktuális számot, akkor azt jelezze a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálati irodáján a 06-28-544-034-es telefonszámon vagy az ugyfelszolg@csomor.hu e-mailen , és rövid időn belül eljuttatjuk hozzá. Egyébként az ügyfélszolgálatról is elvihetők ingyenes példányok.

Egyik előttem szóló felvetette az éjszakai tömegközlekedés megoldását. Amellett, hogy csatlakozom hozzá, javasolnám, hogy a Weekendbus-szal és esetleg a BKV-val (habár az ő „rugalmasságukról” megvan a véleményem) folytatott tárgyalásokon fel kellene vetni azt a problémát, hogy a két tömegközlekedési eszköz menetrendje gyakorlatilag párhuzamos. Véleményem szerint célszerű lenne azokat egymástól „eltolni”, így a járatszám növelése nélkül kvázi sűríteni lehetne a tömegközlekedést.

Elnézést, hogy csak most válaszolok, de azt hiszem félreértettem, hogy a levele hozzászólás vagy kérdés akar lenni. Mindegy is. A lényeg, hogy az Ön által felvetett két probléma teljesen jogos. Nem véletlen, hogy a Csömöri Civil Egyesület a választási programjában mindkettőt szerepeltette. Épp nemrég írtam a Weekendbus Zrt.-nek egy levelet, amelyben egyeztetést kértem több buszszolgáltatási témában, megjelölve benne az éjszakai tömegközlekedést, illetve a HÉV- és a buszjárat összehangolását. Az első ügyében biztosra veszem, hogy rövid időn belül változást fogunk elérni, a második kapcsán viszont már bizonytalan a végkifejlet. Ez utóbbinak az az oka, hogy az állam és a szolgáltató által kötött koncessziós szerződés alapján a településnek – bármilyen abszurd is a helyzet - nagyon kevés beleszólása van a buszközlekedésbe.

 

Szakállas téma: Major utcai HÉV-átjáró. Tudom, hogy az Önkormányzat foglalkozik a kérdéssel, úgyhogy nem az átépítést kívánom feszegetni, hanem két konkrét kérdésem/kérésem van:

1) A gyalogátkelő felfestése ismételten lekopott. Mikor végre-valahára elkészült a zebra, heteken belül teljesen láthatatlanná vált a felfestése. Akkor írtam az Önkormányzatnak, amire, már nem emlékszem pontosan, de valami olyan abszurd választ kaptam, hogy most nem lehet kopásgátló festékkel átfesteni, mert ahhoz ilyen meg olyan engedélyek kellenek. Aztán mégis átfestették. Az új festés jóval tartósabbnak bizonyult, de ma már ismét nem látszik belőle semmi. Tényleg nem lehet valami tartós festékkel felfesteni? Azért sem értem, mert a falu többi gyalogátkelőjénél ilyen problémát nem tapasztaltam.

2) A faluba befelé vezető szakaszon, a Trióval szemben kialakítottak egy kezdetleges, parkolóhelynek tűnő valamit. Mióta az megvan, rendszeresen állnak ott gépkocsik, rosszabb esetben teherautók, amelyek lehetetlenné teszik a rálátást a Major utcára, ha valaki a Hunyadi János utcából szeretne kikanyarodni. Nem lehetne ezt megszüntetni? Ezenkívül a kialakított jobbra kanyarodó felhajtó sáv sem ér semmit, mivel használhatatlanul keskeny, azonban ott is rendszeresen parkolnak, ami a jobbról érkező autókat takarja néha.

Mindkét kérdése nagyon is jogos, és valódi, a lakosok mindennapjait megnehezítő problémákat vet fel. A gyalogátkelőhelyek felfestéséhez valóban hosszadalmas procedúra és engedélyeztetés szükséges. Az utánfestéshez azonban már nem. A Községgondnokság minapi tájékoztatása szerint a Trió ABC előtti gyalogátkelőnél az aszfalt is igen rossz minőségű, így valószínűleg az új festék sem lenne túl tartós ebben az időben, és csak a közútkezelő vállalat festheti azt fel százezer forintért. Ha viszont lesz pár napos száraz idő, azonnal intézkedünk. Az aszfalt kijavítása komolyabb feladat, természetesen a végleges megoldáshoz elengedhetetlen. Választási programunkban egyik vállalásunk volt a Major úti átjáró rendezése. Az előző vezetés az ügyben odáig jutott, hogy évek hosszú sora alatt elkészíttetett egy közlekedésrendezési tervet, aminek a megvalósítása több tízmillió forint lenne. Ezt a közeljövőben felülvizsgáljuk, és ennek ismeretében fogjuk megoldani a problémát.

És ha már újra írok, még egy közlekedéssel kapcsolatos kérdés: a Zöldfa étterem előtt pár éve kialakítottak egy „parkolóhelynek” csúfolt valamit. Ami elvileg rendben is lenne, de a kialakítás úgy sikerült, hogy elvették az úttest felét, így két autó nem, vagy csak nehezen fér el egymás mellett. Szerintem igencsak balesetveszélyes, főleg, amikor a Zöldfa tele van. (Az már csak „hab a tortán”, hogy a járda felét is sikerült elvenni, így a gyalogosok is csak szűkösen tudnak elmenni az étterem előtt, főleg babakocsival).

A Zöldfa előtti gépkocsik parkolása is valós probléma, sok kényelmetlenséggel jár mind az autósoknak, mind a gyalogosoknak, de nem szabad kihegyezni a kérdést a vendéglőre, mivel több más bolt, pénzintézet is ott található. Ez ügyben egyelőre csak azt tudom most ígérni, hogy utánanézünk, milyen megoldásokkal lehetne javítani a helyzeten.

Tervezik-e, hogy újra elindítják a csömöri honlap égisze alatt működtetett blogot, amelyet néhány éve a” sajtószabadság nevében” néhány, a szerkesztőnek, vagy az Ő főnökeinek nemtetszése miatt egyszerűen megszüntettek?

Nem szerepel terveikben Csömör honlapján az internetes fórum visszaállítása? Mint ismeretes, a korábbiakban jól működő fórumot az előző önkormányzat (polgármester?) „technikai átalakításra” hivatkozva „kizárólag ideiglenes jelleggel” megszüntette (miután meglehetősen sok kritika jelent meg az önkormányzatról, azon belül is az előző polgármesterről), a csömörieknek azóta sincs hol fórumozniuk. Helyette megjelent az „Írjon nekünk” rovat, amelybe, ha írunk, megjelenik egy „panaszát megkaptuk” felirat. Válaszolni az ide írtakra még soha senki sem válaszolt. Ez az egyik. A másik: ha írok a rovatba, ki mondta, hogy az csak panasz lehet? Szóval: nem lehetne újra beindítani a fórumot?

A két kérdés külön érkezett, de hasonló tartalommal, ezért ezekre a következő választ szeretném adni: kulcsfontosságúnak tartjuk a lakossággal való mindennemű kommunikáció hatékony működtetését, ennek érdekében már történtek is változtatások. A Csömöri Hírmondó c. önkormányzati havilapban például minden olyan olvasói levélnek helyt adunk, amelyben egy-egy témát részletesen kifejtenek, legyen az pozitív, javaslattevő, problémafeltáró, vagy éppen kritikus hangú. Az önkormányzat elektronikus sajtóval kapcsolatos változtatásaira azonban még sajnos várni kell. Az előző vezetés ugyanis olyan, a csomor.hu honlapot érintő szerződéseket hagyott hátra, amelyek miatt technikailag is rendkívül nehéz lenne változtatásokat eszközölni. Természetesen tervezzük az online interaktivitást, sőt, a magam részéről azt is elképzelhetőnek és jónak tartanám, ha minden társadalmi és civil szervezet, egyesület, klub saját blogot hozhatna létre az önkormányzati honlap felületén, ahol egy-egy aktív vezető vagy tag kommunikálhatna rendszeresen az internetező csömöri polgárokkal.

Nekem a 3-as számú bekötőúttal kapcsolatban lenne kérdésem.
Korábban sok info megjelent a község honlapján, de mostanában semmi. 
Azt látom, hogy NIF pályázott a megvalósításra a KMOP keretében és a 2010-es közbeszerzési tervben szerepeltette a beruházást 1,1 mrd Ft értékben. (melléklet)
Azt is halottam, hogy civil egyesület ellenzi, ahogy lehet lassítani akarja a beruházást, mert szerintük felesleges, vagy igazán nem tudom miért. 
Úgy emlékszem a KASIB csinálta a forgalmi terveket és az jött ki, hogy jelentősen csökkene a központ forgalma pl. az iskola előtt is. Én láttam a korábbi honlapon a terveket is és szerintem a vonal tényleg elég jól lett kijelölve, úgy hogy központon a legnagyobb mértékben csökkenhessen a forgalom. 
Persze rossz lenne a Rét utca lakóinak, de máshol meg jobb lenne tehát valamit valamiért. 
Nemrég voltam Hollandiában, Németországban ott is ez a tendencia a központról levinni a forgalmat lehetőleg úgy, hogy elosztani több felé és törekednek arra a központ ne legyen túlterhelt.
Kérem fejtse ki ezzel kapcsolatos álláspontját, ellenérveit.

A NIF Zrt. a korábbi évekhez hasonlóan 2010 év végén ismét arról tájékoztatta az önkormányzatot, hogy hiába tervezi az utat megépíteni, forrás egyelőre nem áll rendelkezésére, így 2011-ben sem lesz útépítés.
Én levélben kértem tájékoztatást erről a mulasztásukról, illetve sok más egyéb, az M0-s kapcsán vállalt beruházási hiányosságról, aminek pótlását szintén ígérték. Jövő héten személyesen találkozom a NIF Zrt. vezérigazgatójával, ahol a felmerülő kérdéseinket próbáljuk tisztázni.

A Csömöri Civil Egyesületnek, illetve a képviselőiből álló önkormányzatnak nincs kidolgozott álláspontja ebben az ügyben. Azt semmiképp sem mondanám, hogy mi nem akarjuk ezt az utat, de azt igen - és ez a minimális valóságalapja annak, amit Ön állít a levelében -, hogy szerintünk környezetvédelmi szempontból nem egyértelmű az út megépítésének hatása. Egyrészt mindenféle közlekedési szakvélemény nélkül döntött a testület arról, hogy ezt az utat megépíteni, és arról is, hogy hol kerüljön kijelölésre a nyomvonal. Az erről határozó ülésen jelen voltam, a döntés megalapozatlanságát a jegyzőkönyv is igazolja. Másrészt a nyomvonal kijelölése Csömör egyetlen természetvédelmi területe közvetlen közelében, általános védelem alatt álló, ún. természetközelinek minősített részen halad át, 200 méterre a horgásztótól. 
Az, hogy valamiért nem harcolunk kézzel-lábbal és kritikátlanul, még nem jelenti azt, hogy ellene vagyunk.

A NIF Zrt.-vel folytatott tárgyalás eredményeiről széleskörű tájékoztatást adunk a csömöri polgároknak.

A március 22.-i településfejlesztési fórumhoz küldenénk a következő videót, melyet a facebook-on és a YouTube-on teszünk közzé. Ha érdemesnek találja, vegye fel napirendi pontok közé, bár már lehet, hogy megtette, mert a kampányban pozitív változásokat ígértek a környék lakóinak. Nem kérünk beton utat, csak szórják le murvával vagy mart aszfalttal, mert ez így durva...

Addig is sos le kellene "húzni" géppel, mert katasztrofális a helyzet. Sosem volt még ilyen rossz ( az utóbbi 10 évben legalábbis)

http://www.youtube.com/watch?v=quZnAldxPfY

Nagy Zoltán
Kamilla út
Csömör

Köszönöm az anyagot!

Az elmúlt hetekben többször jártam a Középhegyi rész említett utcáiban, az állapotok valóban nem túl rózsásak. A vízelvezetési problémákat már az ősz folyamán is néhány helyi lakóval a helyszínen beszéltük át (itt az egyik érintett lakóház előtti szikkasztást látjuk megoldásnak), amellett, hogy a Középhegy úton és a Kamilla utca felé vezető kis utcában javítottuk a terepviszonyokat.

Az elmúlt héten sikerült megegyeznem arról, hogy a közeli bányából nagy kedvezménnyel töltősódert szerezhessünk be, amit a környék útjainak javítására használhatnánk a Községgondnokságnál lévő útjavító zúzalékkal együtt. Erre két-három héten belül sor kerül. Murva és mart aszfalt egyelőre a belterületi lakóövezetben, a hasonlóan nagyon rossz állapotban lévő utak javítására sem elég. Sajnos a hatalmas hitelállomány visszafizetésének elkezdése és a többek között a sok dolgozó elbocsátásával elért spórolás mellett is csak azt értük el, hogy ne legyen mínuszos a költségvetésünk és maradjon egy kis keret fejlesztésre. Ám mindössze 18, azaz tizennyolcmillió forint ez az utóbbi összeg. Ebből többek között a Középhegy idáig teljesen ellátatlan részein fogunk közvilágítást kiépíteni (a választási ígéreteinknek megfelelően). Ha sikerül a községnek érdemi nagyságú új bevételt szereznie a jövőben, amin dolgozunk, akkor várható csak érdemi javulás.

A részletekről a keddi fórumon, illetve a következő Csömöri Hírmondóban fogunk tájékoztatást adni.

Tisztelt Polgármester Úr!

A márc 22-i fórumon, mint már korábban évekkel ezelőtt feltettem egy kérdést:

Az elmúlt években, példának okául az elmúlt 12 évben, hogyan alakult az adósság a település éves költségvetési összegéhez képest? Korábban egyáltalán nem kaptunk választ.

Ez alkalommal nem erre kaptunk választ, magyarázatot.

Lehet, hogy nem volt kellően hallható a kérdésfelvetés, úgy mint ahogyan a jelenlévő közönség sem hallotta kellően a hozzászóló képviselőket.

Így írásban talán egyszerűbb.

Üdvözlettel Hugyi József

Tisztelt Hugyi József!

Az adósságállomány mostani alakulásáról volt szó a válaszunkban. A héten megjelenő költségvetési különszám ezeket a tételeket is fogja tartalmazni. Ha a korábbi évekről is szükséges lenne adatsor, akkor azt is kimutatjuk. 

Sajnálom, ha voltak olyan képviselői hozzászólások, amiket nem lehetett hallani. Ennek egyik oka a rossz mikrofon volt, amit számunkra a művelődési ház biztosított, a másik ok a rutintalanságunk. Ez utóbbi téren igyekszünk javítani a "produkción".

Üdvözlettel:
Fábri István