Komolyan csökkent a helyi iskolások száma az utóbbi években

710-ről 615-re. De az óvodai létszámok is érezhetően alacsonyabbak.

Jó hangulatú tanévnyitó volt az iskolában, és főleg rövid – ami ebben a hőségben külön pozitívum. Nyilván persze nem egyszerű a helyzet a pedagógus hiány közepette, na meg a magyar állami oktatás abszurd rendszere is ad egy sajátos nyomottságot már régóta (erre rövid köszöntőjében a polgármester is utalt, aki évek óta bírálja az iskolai államosítást). A hangulaton az sem rontott sokat, hogy (érdekel itt már egyáltalán bárkit bármi?...) az iskolaigazgató a szeptemberi slágertémává nőtt mobil tiltás kapcsán jelezte, hogy a legmagasabb szintű büntetés („osztályfőnöki intő”, vagyis a kínok kínja) vár a mobil telefont esetleg becsempésző renitens diákokra. Ám aktuálisan volt ennél figyelemreméltóbb információ is - nevezetesen a legfrissebb létszámadatok.

Bátovszky János 75 fő idei elsős diákról és 615 fős összlétszámról számolt be. Hét-nyolc éve még 100 fő csömöri gyerek iratkozott be a Mátyás Király Általános Iskolába, az összlétszám pedig meghaladta a 700 főt. Az önkormányzat korábban két új tantermet alakított ki szolgálati lakásokból, az új fenntartó Tankerület mobil épületeket telepített, továbbá új iskola építését is belengette az állam, az önkormányzat pedig új földterületeket vásárolt a tervek szerint 2022- őszén induló iskolai építési beruházás számára. Az iskolaépítést végül elhalasztotta a kormány az általános gazdasági megszorítások miatt, bár a hivatalos indok az európai uniós pénzek visszatartása volt.
Több más, hasonlóan kiemelt megyei beruházást is központilag leállítottak, pl. Veresegyházon és Kistarcsán sem épül egylőre általános iskola – bár látva a diáklétszámok alakulását, lehet, hogy lassan nem is lesznek indokoltak ezek a fejlesztések a térségben?...
Az iskolával szemben kritikus szülők az iskolai hangulattal, az iskolavezetéssel magyarázzák az évek óta tartó létszámcsökkenést. Ebben lehet igazság, azonban az okok között ennél azonban valószínűleg általánosabbak is kimutathatóak. Az nyilván nem ok önmagában, hogy a szülők egy része 4. osztály vagy 6. osztály után elviszi a gyerekét nagyrészt fővárosi, kisebb részt egyéb városi 6, illetve 8 osztályos középiskolába, ugyanis már legalább két évtizede népszerűek ezek az oktatási formák - a gyereklétszám a helyi iskolában ennek ellenére sokáig nőtt és nőtt.

Az állami oktatási rendszer helyett ugyanakkor évről-évre egyre többen mennek alternatív és egyházi iskolákba (még az utóbbiak is élveznek egyfajta szabadságot ebben a brutálisan központosított rendszerben). Ehhez jön még az általános demográfiai helyzet: szinte nincs nap, hogy ne halljunk az egyre romló országos születésszámokról. A fővárosi agglomerációban, így Csömörön is, ezt részben kompenzálják a kiköltöző kisgyermekes családok – de csak részben. („Cserében” sok fővárosi iskolában egyfolytában csökken a gyereklétszám.) Az is bonyolítja a helyzet és a számok értelmezését, hogy a kiköltözők egy része nem vált évközben óvodát vagy iskolát, ha már korábban a fővárosban (vagy más településen) kezdett el a gyereke óvodába, iskolába járni.
Ember legyen a talpán, aki egy ilyen összetett folyamatot képes alaposan átlátni, főleg, ha még ehhez hozzávesszük a hivatalos statisztikák bizonytalanságait is (állandó lakos-nem állandó lakos, de életvitelszerűen itt élő, KSH születésszám és védőnői nyilvántartások különbözősége, lakcímnyilvántartás központosítása-elérhetetlensége stb.).

Az óvodáknál is kisebb a telítettség, mint öt-hat éve. Az önkormányzat 2013-ban bővítette a nagyobb Laky óvodát két csoportszobával, és úgy látszik, hogy az egy évtizeddel ezelőtti fejlesztés még egy jó darabig elég is lesz: a korábbi 270 fős összlétszám idén lecsökkent 230 főre, vagyis 20 hely betöltetlen a 250 férőhelyes intézményben. A kisebb, immár evangélikus fenntartású Kacsóh P. utcai óvodában is a korábbi túljelentkezéshez képest 7-10 fő hiányzik az összes (120 fő) hely betöltéséhez.
Megjegyezzük ugyanakkor: sem a gyerekek, sem az óvodapedagógusok szempontjából nem tragédia, ha nem maximális létszám mellett működnek az óvodai csoportok… Ilyen pedagógiai szempontok persze hiányoznak az állami fenntartású iskoláknál, hiszen a Tankerület – talán még örömtüzeket is gyújtanak ilyenkor Dunakeszin – azonnal az osztályok számának csökkentésével reagál a diák létszám csökkenésre, egy percig sem mérlegelve, hogy a 20 fő körüli gyereklétszám akár mindenkinek jó is lehetne. Múlt évben a 80 fős diáklétszám miatt két évtized után ismét csak három elsős osztály indult, az iskolában, ami idén a 75 fős létszám miatt megismétlődött.

Végezetül: a születésszámok sem vetítik azt előre, sőt, hogy többen járnak majd a helyi oktatási-nevelési intézményekbe. A sokáig 100-110 fős létszám évek óta 70-80 körül mozog. Ehhez jön az is, hogy az elkövetkező években várhatóan csökken a kiköltözők száma az ikerházak, társasházak építésének megszűnésével.

 

Hozzászólok

CAPTCHA
Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.