Próbajárat 25 év után a Csömör-Kistarcsa HÉV-vonalon

Pénteken, miközben már hetek óta zajlik az aláírásgyűjtés a csömöri HÉV megmentésért, „robbant a bomba”: a MÁV-HÉV Zrt. próbamenetet tartott a hátsó, régóta nem használt ún. Kavicsbánya vonalon Csömör-Kistarcsa-Kerepes között, hogy megnézzék, beindítható-e a közlekedés ebben az irányban is. Az eseménynek gyorsan híre ment nem csak a településen, hanem annak határain túl is…
 
Már csütörtökön nagy feltűnést keltett a fővárosból Csömörre érkező, piros Bézé-nek hívott, dízel motoros vonat megjelenése. Annyira, hogy a Csömöri Hírek egyesületi és a Csömör Aktuális önkormányzati híroldalon kívül az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó online közlekedési, logisztikai hírportálja, a www.iho .hu is lelkes cikket és képriport sorozatot készített a vonat teljes menetéről, a Törökőr-Pilanngó utca-Cinkota-Kerepes-Csömör útvonalról. Pénteken aztán „élesben” is kipróbálták a járatot, hogy belengessék a januári menetrendszerinti közlekedés beindítását…
            Na de mi is történik itt?
Egyrészt a csömöri önkormányzat képviselő-testülete ez év februárjában tíz pontos határozatot hozott a csömöri HÉV-vonal fejlesztését kérve, melyben az egyik pontban a régi, hátsó HÉV-vonal szakasz újbóli közösségi közlekedésbe kapcsolásának megvizsgálását javasolja az illetékeseknek. A kilencvenes években állt le itt a közforgalom, ami akkor éppen az Örs vezér tere-Csömör-Gödöllő közötti éjszakai járatot jelentette, azóta azonban gyakran érkezett a mindenkori vezetéshez igény, hogy valahogyan kapcsolják be ismét a közlekedésbe ezt a vonal szakaszt. Az arrafelé érintett településrész lakói közül többen még külön megállót is igényeltek volna az Ady E. utca közelébe. Az előző önkormányzati vezetés 2006-ban emelte be gazdasági programjába ennek az iránynak az újbóli bekapcsolását.
             Másrészt a BKV-hoz vagy éppen BKK-hoz (Budapesti Közlekedési Központ) képest a kötöttpályás elővárosi közlekedés iránt jóval elkötelezettebbnek tűnő új üzemeltető, a MÁV-HÉV Zrt. is már egy ideje vizsgálja ezt a lehetőséget. A két szándék mostanra találkozott egymással. Keresztes Péter vezérigazgató és Fábri István polgármester szerdán személyesen egyeztetett a csömöri HÉV jövőjéről. Ekkor beszélték meg az üzemeltető által felajánlott-leszervezett próbajáratot, amit pénteken meg is tartottak – igaz, a csömöri önkormányzat elsősorban a Csömör-Budapest irányú közvetlen járat jövőbeni fennmaradásáról várt volna megnyugtató választ a döntéshozóktól, a minisztériumtól, illetve az e téren illetékes kormánybiztosságtól. Az ezt feszegető polgármesteri levélre azonban még nem érkezett meg a címzettek válasza, és információink szerint a szeptemberi és októberi kormányüléseken elfogadott elővárosi közlekedési stratégia sem megnyugtató teljesen a nagyközségnek, legfeljebb az önkormányzati választásokig kivárnak a negatív bejelentésekkel. Az üzemeltető MÁV-HÉV Zrt. ugyanakkor igen kooperatív már jó ideje az önkormányzatokkal, hiszen az utóbbi évben szinte mindenütt személyesen is egyeztetett a helyi vezetőkkel, ami akár a BKV-ra, akár a BKK-ra nem nagyon volt jellemző eddig.
            A pénteki próbameneten jelen volt a MÁV-HÉV Zrt. teljes vezérkara, számos vezető munkatársa és saját médiájuk, továbbá az Indóház hírportál, illetve a helyi önkormányzat részéről a polgármester mellett a közlekedésért felelős bizottsági elnök és több vezető hivatali munkatárs. Ők, a Csömör TV stábjával együtt mind felültek a vonatra és oda-vissza megjárták az utat. Csömör-Kistarcsa között 6 perces menetidőt mértek, majd plusz 2 perc megállás nélkül Kerepesig. Ez a jelenlegi, Cinkotán történő HÉV-átszálláshoz képest 20 perccel rövidebb alternatíva a Kistarcsa-Kerepes-Mogyoród-Gödöllő felé utazóknak. A januári járatindításig azért vannak még kérdőjelek, ugyanis pl. a munkaerőhiány miatt nehéz lesz mozdonyvezetőt találni. Szükséges a későbbiekben javítani a vágányokat is (igaz, ettől rövidülhet a menetidő), egyes helyeken peron kérdések merülnek fel, továbbá a gödöllői vonalhoz való becsatlakozásnál váltóproblémákat is meg kell oldani. Várhatóan 2019-ben egy éves próbaidőszak következik, és ha beválik ez a járat, akkor a már részben lelopott majd leszedett felsővezeték helyére új kerülhet a vonalszakaszra a környezetbarátabb és csendesebb üzemmód visszaállítása érdekében.
            A próbamenetet követő rövid kis sajtótájékoztatók után közös állomás bejárást tartottak a vezetők. Ennek eredménye, hogy az önkormányzat által az állomás épülettel szembeni ingatlanon zajló egészségház építéshez kapcsolódó közterületi fejlesztéseket még jobban összehangolják a HÉV-ingatlanok rendbetételével. Várhatóan újabb P+R parkolók épülnek, a fedett kerékpártárolókat áthelyezik a HÉV-megállóhoz, egyes romos épületeket elbontanak és parkosítások is lesznek.
            Ám nemcsak pozitív vagy éppen várakozó álláspontok övezték a próbamenetet… Néhány helyi, Ady E. utcai lakó nem tetszését fejezte ki az ingatlana közelében újra beinduló vonatjáratokkal szemben. Sőt, az egyik legismertebb közlekedési szervezet, a VEKE blogoldalán is kemény kritikát kapott a fejlesztési terv, bár teljesen más okból. A fővárosi önkormányzati vezetéshez közismerten több szálon kötődő egyesület (ennek volt vezetője korábban Vitézy Dávid leváltott BKK-s vezér) a fő csömöri HÉV-vonal, a Cinkotán keresztül az Örs vezér térig haladó járat létjogosultságát is megkérdőjelezte, ami - ismerve a szervezet vezetőinek „beágyazottságát” a döntéshozói körökbe - akár a csömöri HÉV megszüntetésének nyílt belebegtetéseként is értelmezhető. Vagyis: úgy tűnik, a csömöri HÉV megmentéséért zajló lakossági aláírásgyűjtés és demonstráció - hátsó vonal fejlesztési tervek ide vagy oda - eléggé aktuálisnak tűnik…
            Az önkormányzati honlap beszámolója a pénteki eseményről itt olvasható.
Frissítés: Elnézést kérünk, a legolvasottabb hazai hírportál, az Index.hu is beszámolt a csömöri bézés akcióról

 

Hozzászólok

CAPTCHA
Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.