Csömör és a fővárosi tömegközlekedés bizonytalansága

Az utóbbi hetekben, immár sokadszor, ismét központi média téma lett a fővárosi agglomerációs közlekedés körüli bizonytalanság.
 
A főpolgármester nem először kongatta meg a vészharangot az agglomeráció tömegközlekedése kapcsán. Tarlós István úgy nyilatkozott, hogy ha a kormány nem ad sürgősen jelentős támogatást a BKV-nak, akkor leállíthatják az összes főváros környéki településre járó buszt vagy HÉV-et. Vezető kormánytagokkal való egyeztetés után bizonyos konstrukciójú támogatás folyósítása merült fel, de sajnos képtelenség kihámozni a hírfoszlányokból vagy éppen a nyilatkozatokból, hogy mi is a helyzet valójában. Mi sem vállalkoztunk rá, ezért inkább a csömöri helyzetre próbáltunk rákérdezni az önkormányzatnál.
            Csömörön a tömegközlekedés döntő részét jó néhány éve már a buszközlekedés bonyolítja Budapest felé. Sőt, a Csömör-Kistarcsa-Nagytarcsa-Pécel irányú járatot is ugyanaz a magáncég, a Weekendbus Zrt (új nevén: Volan-Kar Zrt.). végzi. Az erre vonatkozó koncessziós szerződés a cég és a minisztérium között jött létre korábban, a törvény szerint ebbe a két érintett önkormányzatnak, a fővárosinak és a csömörinek nem lehet érdemi beleszólása. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a helyközi buszközlekedés biztosan nem sínyli meg az aktuális BKV-válságot.
            A település másik fő tömegközlekedési alternatívája, még ha a forgalom kisebb részét is bonyolítja, a Csömör-Örs vezér terei HÉV-járat. Egyes törvényi értelmezések szerint a kötöttpályás közlekedés biztosítása állami feladat, így ha a BKV (pontosabban a fővárosi önkormányzat) ki is akarna „vonulni” erről a területről, elvben az államnak kellene a közigazgatási határon túli járatbiztosítás finanszírozását megoldania. Ez jelen esetünkben mindössze egy megálló, a Budapest, XVI. kerület Szabadság-telep és Csömör közötti alig két kilométeres szakaszt jelenti. Mindenesetre nehéz elképzelni, hogy a HÉV egyszer csak ne jöjjön ki Csömörre és visszaforduljon Szabadság-telepről az Örs vezér tér felé.
Kíváncsiak voltunk Fábri István polgármester véleményére, aki korábban sokszor hangsúlyozta a környezetbarát és kiszámítható, kötöttpályás HÉV fontosságát, és aki a települést képviselve rész vett a Fővárosi Agglomerációs Társulás őszi ülésén Gyálon, ahol a tanácskozás témája már ekkor is a Budapest környéki kisvárosok és községek közötti tömegközlekedése volt.
            „A BKV általános finanszírozási gondjai már régóta rávetülnek az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozási kérdéseire. Szerencsére ez minket jelenleg kisebb mértékben érint - de érint. Biztos vagyok benne, hogy belátható időn belül megszűnik az ez irányú bizonytalanság, megoldódik, megoldjuk közösen a kérdést. Sőt, én éppen hogy bizakodó vagyok, hiszen néhány éven belül komoly fejlődés is elindulhat a HÉV-járatok esetében, hiszen jelentős európai uniós forrásból minőségi elővárosi közlekedés-fejlesztés valósulhat meg. Ennek eredményeként Csömörre is modern, sokkal gyorsabban közlekedő HÉV-szerelvények járhatnak majd, amelyekről a metróhoz való kapcsolódás is lényegesen egyszerűbb lesz. Mi már a HÉV-állomás környéki fejlesztési terveink kialakításakor, az egészségház építése és a temető bővítési során is figyelembe vesszük a BKV ilyen irányú terveit.”

Hozzászólok