HÉV-fejlesztési tervek: egyik végletből a másikba

Megkérdeztük Fábri István polgármestert a csömöri HÉV ügyében.
 
- Pár napja adtunk hírt a Csömöri Civil Egyesület kezdeményezéséről, hogy lakossági tiltakozásokat kezdenek a szervezet tagjai a csömöri HÉV megszüntetési terve ellen. Fábri István polgármestert kérdeztük: valóban meg akarják-e a szüntetni a jövőben a csömöri HÉV-et?
- Egyik végletből esünk a másikba. Néhány éve még arról szóltak a tervek, hogy a csömöri HÉV is része lesz az elővárosi gyorsvasút-fejlesztési tervnek. Ennek nagyon örültünk, a csömöri HÉV-megálló átépítési tervét tartalmazó látványtervet például lelkesen mutattuk meg sok mindenkinek. Ez év elejére sajnos azonban a BKK nem hogy nem HÉV-fejlesztést, hanem annak leépítését, Cinkotáig busszal történő kiváltását tette le a tervezőasztalra.
- Ez mikorra várható és mennyire tekinthető végleges tervnek? És ha végleges, akkor ki dönt erről: a MÁV-HÉV Zrt., az illetékes minisztérium, az állam, a kormány vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)?
- Az elővárosi vagy agglomerációs közlekedés ügye elég összetett probléma, például nemrég szervezték át éppen a HÉV-et a BKV-től a MÁV-hoz, ahol már MÁV-HÉV Zrt. néven fut ez a részleg. A döntések és a tervezési kompetenciák sem egyértelműek, de az biztos, hogy egy ilyen volumenű, több százmilliárdos beruházásról a végleges döntést állami, illetve kormányszinten kell kimondani, ráadásul ezt is döntően európai uniós forrásból tudja megvalósítani az ország. Az egyetlen publikus terv a Budapesti Közlekedési Központé, mivel elsősorban ők kaptak erre megbízást eddig, az ő tervük pedig sajnos most nem nekünk kedvező, mert Csömör irányában a HÉV leépítéséről szól.
- Mivel érvelnek a tervezők, miért legyen buszos közlekedés a HÉV helyett?
- Először is tisztázzuk: az érveket mi is az interneten elérhető tanulmánytervek összefoglalóiból ismerjük, mert az érintett agglomerációs önkormányzatokkal ezek nem voltak egyeztetve. Csak az üzemeltető MÁV-HÉV Zrt. egyeztetett a településekkel, így velünk is. Az állami vállalat vezető munkatársaival, szakembereivel nagyon jól tudunk együtt dolgozni, minden téren kooperatívak. De a végső döntést nem ők hozzák meg. Az érvek lényege egyébként az, hogy Csömörre kicsi az utasforgalom, és csak egy vágány van, amelyen nem lehet érdemben sűríteni a járatokat.
- Mik lehetnek az ellenérvek?
- A februári képviselő-testületi ülésen egyhangúlag elfogadtuk azt az illetékesekhez eljuttatott határozatot, amelyben részletesen soroljuk, miért tartjuk indokoltnak továbbra is fenntartani a már 120 éve működő csömöri HÉV-járatot. Ebben többek között a fix menetidejű, kiszámítható, környezetbarát, gyors közösségi közlekedés fontosságát emeltük ki, amely nyilván a HÉV-fejlesztéssel oldható meg és valós alternatívát nyújthat a fővárosba jutásra. Érdemi fejlesztéssel, pl. gyorsabb és modernebb vonatok, sűrűbb menetidő, a mostaninál is sokkal többen használnák ezt a közlekedési eszközt. Javasoltuk továbbá, hogy vizsgálják meg a hátsó, jelenleg utasforgalomra nem használt, Kistarcsa felé közvetlen eljutást lehetővé tevő vágány bekapcsolását a közösségi közlekedésbe. Egyetemista koromban óránként járt az éjszakai HÉV Csömörön keresztül Kistarcsára, majd onnan tovább Gödöllőre. Az M0-s fölött éppen ezért építették meg a HÉV-felüljárót 2007-ben. Ez az útvonal ráadásul a kereskedelmi központunkba és a kórházba, továbbá a gödöllői járásközpontba is közvetlen és gyors közlekedést biztosítana. Ennek a vágánynak a lehetséges hasznosítását a mi javaslatunkra is már vizsgálják a tervezők. A településen belüli plusz megállók is vonzóbbá tehetnék a járatot, alig kerülne pénzbe.
- Ez utóbbinál mire gondol?
- A kilencvenes évek közepén egy ukrán kamion bedöntötte a Szabadság úti HÉV-aluljárót, le kellett zárni a végállomást, akkor több mint egy évig a Major úti lámpás átjáró utánra tettek egy peront. Gond nélkül működött, a maradványai még most is ott vannak, ez sokaknak kényelmesebb elérés lenne most is, ha felújítanák. De az Ady E. és Nagy Sándor utca végén lakók is kérték már, hogy arrafelé is legyen megálló, ha már a hátsó vágány elmegy feléjük. Kistarcsán és Gödöllőn is 3, illetve 4 megálló van, hasonló távolságokon belül.
- Információik szerint mikor lesz döntés a csömöri HÉV-ről?
- A gödöllői-csömöri HÉV vonalról tudomásunk szerint fontos döntések már most ősszel születhetnek. A kivitelezés, az építkezés a 2021-2027-es európai uniós támogatási ciklusban valósulhatna meg. Nyilván sok lépés van még a végső döntésig, de fontos, hogy már ebben a fázisban is önkormányzatunk határozottan kifejezte álláspontját a HÉV-vonalunk megtartásának és fejlesztésének szükségességét hangoztatva. Egyébként a HÉV-végállomás épületeiről is tárgyalunk a MÁV-HÉV Zrt.-vel. Egyrészt szeretnénk, ha a remélhető modernizálás úgy valósulna meg, hogy a régi, százéves és egyedülálló, településképet meghatározó szép fő épület megmaradna, másrészt viszont a körülötte lévő, rossz látványt nyújtó HÉV-ingatlanokat akár közösen hasznosítsuk vagy újítsuk fel. Nem mindegy az sem, hogy az év végéig elkészülő állomás környéki útfelújításaink, parkoló építéseink (P+R parkolót és kerékpártárolót is építünk önerőből a HÉV-állmásnál), illetve az elkészülő egészségház után milyen környezet fogadja itt az embereket.
 
(Szerkesztőségünk rövidesen megszólaltatja a környező települések polgármestereit is a témában.)
 

Hozzászólok